TEASER


«Το Στοίχημα» είναι ένα χιουμοριστικό και ρεαλιστικό ντοκιμαντέρ για την καραντίνα και την εξ αποστάσεως διδασκαλία το 2021. Η κάμερα ακολουθεί μαθητές και καθηγητές σε καθημερινή βάση στο σχολείο και στο σπίτι και καταγράφει πώς αυτή η πρωτόγνωρη εμπειρία διαμόρφωσε τις σχέσεις τους, εντός και εκτός οθόνης. Η Νάντια και η Άννη, διευθύντρια και υποδιευθύντρια του σχολείου αντίστοιχα, ενθαρρύνουν την οικειότητα και την καλλιέργεια της αυτοπεποίθησης σε ένα «ανοιχτό» σχολείο το οποίο επιτρέπει στον φακό της κάμερας να αποκαλύψει συναισθήματα, όνειρα, δυσκολίες και αδιέξοδα. Εν τέλει αφήνει τον θεατή να αποφασίσει ποιος κερδίζει το στοίχημα στο τέλος και πώς: η φυσική παρουσία ή η εξ αποστάσεως διδασκαλία;



Τα ζητήματα

Τεχνολογία και χρόνος μπροστά στην οθόνη και λύσεις επικοινωνίας.
Ανάγκη των εφήβων για επικοινωνία, σωματική έκφραση και παιχνίδι.
Η απαγόρευση κυκλοφορίας ως καταλύτης για τις σχέσεις μαθητών-καθηγητών.
Εφαρμογές και κινητές συσκευές ως επίσημα εργαλεία για την εκπαίδευση.
Παρότρυνση των νέων να εκφράζονται, με άξονα την κατανόηση και την ισότητα.
Η καθημερινή ζωή μέσα στο σχολείο και οι αλληλεπιδράσεις μαθητών και καθηγητών.
Πώς το σχολείο μπορεί να ξεπεράσει τους περιορισμούς για να προσφέρει αξιομνημόνευτες στιγμές και θετική διάθεση.

 
Eίπαν για την ταινία
  • Παναγής Κασσιανός, εκπαιδευτικός, πρώην προϊστάμενος Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, Υπουργείου Παιδείας
    H Μαρία Λεωνίδα αποτυπώνει αυθεντικά τη σχολική ζωή ενός δυναμικού σχολείου, μέσα στις πρωτόγνωρες συνθήκες της πανδημίας, και μας συγκινεί. Με ευαισθησία και χιούμορ, αισθητική και ρυθμό, η ταινία κερδίζει το στοίχημα της εμπιστοσύνης εκπαιδευτικών, παιδιών, οικογενειών και διαχέει το ισχυρό μήνυμα της ύπαρξης σχολικών κοινοτήτων που μαθαίνουν και εξελίσσονται, ακόμα και σε περιόδους κρίσης.
    Παναγής Κασσιανός, εκπαιδευτικός, πρώην προϊστάμενος Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, Υπουργείου Παιδείας
  • Ελένη Κρητικού, Πρώην Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών Α’ Αθήνας, πρώην Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής0
    Εξαιρετική ταινία, που ανοίγει πολύ ενδιαφέρουσες συζητήσεις!
    Ελένη Κρητικού, Πρώην Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών Α’ Αθήνας, πρώην Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής0
  • Δώρα Γαρταγάνη, αρχαιολόγος
    Εξαιρετική ιδέα κι εκτέλεση...δεν περίμενα να δω κάτι τόσο επιτυχημένο γι αυτό το δύσκολο θέμα…
    Δώρα Γαρταγάνη, αρχαιολόγος
  • Αλεξάνδρα Σειρινίδου, Νηπιαγωγός
    Αισθάνθηκα υπερήφανη που έχω υπηρετήσει κι εγώ με αγάπη τη Δημόσια εκπαίδευση και είδα στην ταινία πολλά στοιχεία δημοκρατικότητας στο Σχολείο του Αυλώνα που είναι απαραίτητα για τα παιδιά.
    Αλεξάνδρα Σειρινίδου, Νηπιαγωγός
  • Κατερίνα Καλημέρη, Ελ./ Επαγγελματίας/ Νομικός
    Μία περίοδος που συχνά τη θεωρούμε μίζερη και δύσκολη την είδαμε μέσα από ένα πρίσμα φωτεινό και ανοιχτό στην λεπτομερή παρατήρηση.
    Κατερίνα Καλημέρη, Ελ./ Επαγγελματίας/ Νομικός
  • Χρήστος Αγγελίδης, Φοιτητής τμήματος Διεθνών & Ευρωπαϊκών Σπουδών , ΠΑ.ΠEΙ
    Η ταινία με έκανε να αναλογιστώ όλα όσα περάσαμε αλλά με θετικό τρόπο. Τη συζητούσα τις επόμενες δύο ημέρες με τους φίλους μου!
    Χρήστος Αγγελίδης, Φοιτητής τμήματος Διεθνών & Ευρωπαϊκών Σπουδών , ΠΑ.ΠEΙ
  • Θάλεια Δραγώνα, Καθηγήτρια Κοινωνικής Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ
    Η Μαρία Λεωνίδα έκανε μια πολύ αυθεντική ταινία. Μέσα από μια εθνογραφικού τύπου, μακρόχρονη δουλειά κατάφερε να εγκαταστήσει σχέσεις εμπιστοσύνης και οικειότητας και η συνάντηση σκηνοθέτη/κάμερας και πρωταγωνιστών (εκπαιδευτικών και παιδιών) συγκρότησε μια αφήγηση με πολύ μεγάλη φυσικότητα και ειλικρίνεια.
    Θάλεια Δραγώνα, Καθηγήτρια Κοινωνικής Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ
  • Νικόλας Θωμάκος, μαθητής Β’ Λυκείου
    "Το στοίχημα" είχε να μου πει πολλά πράγματα για το πώς ζούσαν την καθημερινότητά τους κατά την διάρκεια της πανδημίας κάποιοι άλλοι έφηβοι και βρήκα αρκετές ομοιότητες με την δικιά μου ζωή. Μου έκανε εντύπωση η στάση των καθηγητών στο σχολείο του Αυλώνα. Ήταν ψύχραιμοι, συγκροτημένοι, αισιόδοξοι, με αίσθηση ευθύνης, αφοσίωση, έμπνευση και κατανόηση για τους μαθητές τους και την πραγματικότητα που είχαν να αντιμετωπίσουν. Με εξέπληξε ευχάριστα η ματιά της σκηνοθέτιδας, που αποτύπωσε την ζωή μας εκείνο το διάστημα, με πολύ ευαισθησία.
    Νικόλας Θωμάκος, μαθητής Β’ Λυκείου

ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΔΟΥΛΕΙΕΣ ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΛΕΩΝΙΔΑ

Fragile (2016): Ένα ντοκιμαντέρ για την καθημερινή συνάντηση με την ιστορία. Μια αινιγματική σχέση μεταξύ ανθρώπων και μαρμάρων.

Η Ημέρα Πορτραίτου (2019) είναι μια ματιά σε ένα ξεχωριστό γεγονός με στόχο να συστήσει μάθηση, παιχνίδι και νέες σχέσεις μέσα από τη φωτογραφία σε μια δομή φιλοξενίας προσφύγων στην Ελλάδα. Μία διαδικασία η οποία έφερε πιο κοντά νέους, αγόρια και κορίτσια, και ενηλίκους για μερικές δημιουργικές, συνεργατικές και αξιομνημόνευτες στιγμές.

ΠΟΥ



ΠΟΤΕ

Κατά τη διάρκεια του 2019, συνεργάστηκα ξανά με το Γυμνάσιο Αυλώνα ως αποτέλεσμα της δουλειάς μου στην εκπαίδευση καθηγητών στην κινηματογραφική παιδεία. Το σχολείο κρατάει μια συμπεριληπτική στάση απέναντι σε μαθητές από πολυπολιτισμικά περιβάλλοντα και σύντομα ήταν ξεκάθαρο πως μια μικρή κοινότητα εκπαιδευτικών προσπαθούσε να προσφέρει όσο περισσότερα μπορούσε σε όλους της τους μαθητές. Όταν ξεκίνησε το κλείσιμο των σχολείων συνειδητοποίησα ότι η διαδικτυακή τους σχέση απλώς καθρέπτιζε τις προσπάθειες που έκαναν και διά ζώσης.

Παρ’ όλα αυτά, ήδη από την πρώτη εβδομάδα διαδικτυακής επικοινωνίας και μαθημάτων τον Μάρτιο του 2020, διαισθάνθηκα ότι αυτή η εμπειρία θα ήταν κομβική και άρχισα να κρυφοκοιτάζω όσο περισσότερο μπορούσα στα δωμάτια των δύο έφηβων γιών μου, συζητώντας μαζί τους για να καταλάβω πώς βίωναν αυτήν την αναπάντεχη φάση. Διάβασα άρθρα και δημοσιεύσεις από όλο τον κόσμο για το πώς το βίωναν καθηγητές και γονείς. Χάρη σε αυτήν τη συγκεκριμένη ιστορική στιγμή, σε αυτό το ντοκιμαντέρ συνδύασα δύο από τα ενδιαφέροντά μου: τη σχολική ζωή και την εξ αποστάσεως μάθηση. Εκμεταλλεύτηκα αυτήν την κρίσιμη στιγμή της παιδείας για να ρίξω λίγο φως σε συγκεκριμένα ζητήματα που αφορούσαν την ανθρωπολογία του να φοιτάς στο Γυμνάσιο. Έτσι όταν παρουσιάστηκε η ευκαιρία από το Υπουργείο Πολιτισμού για τη χρηματοδότηση ενός έργου, έγραψα μια πρόταση που συνδύαζε το ενδιαφέρον μου για δραστήριους εκπαιδευτικούς και την παγκόσμια ανατρεπτική εμπειρία της καραντίνας.

Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ

Τα γυρίσματα ξεκίνησαν τον Ιανουάριο του 2021, κατά τη διάρκεια της χειμερινής αναστολής κυκλοφορίας. Τα σχολεία ήταν ήδη δύο μήνες κλειστά έτσι γνωρίσαμε τους μαθητές και τους καθηγητές στα σπίτια τους και εκεί πραγματοποιήσαμε τα γυρίσματα, παρατηρώντας τις λεπτομέρειες και τις προσωπικές στιγμές της μοναχικής και άβολης, εξ αποστάσεως διδασκαλίας την οποία είχε επιβάλει ο COVID19 σε εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές, καθηγητές και οικογένειες. Ο Χριστόφορος, ο χειριστής της κάμερας, και εγώ, εξοπλισμένοι με δύο κάμερες και μερικά μικρά μικρόφωνα, ακολουθούσαμε διαφορετικούς ανθρώπους στα δωμάτια τους , ακούγοντας τις διδακτικές και μαθησιακές συνεδρίες τους, μένοντας μαζί τους κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων, των στιγμών τεχνικών προβλημάτων, των εμπλοκών, των προσπαθειών επικοινωνίας, της απόγνωσης ή της βαρεμάρας. Μόνοι και μαζί, οι πρωταγωνιστές μας συνέχισαν να προσπαθούν, ο καθένας με τον τρόπο του, να διατηρήσουν την καλή τους διάθεση ενός είδους εκμάθησης η οποία συχνά ποίκιλε και μπορούσε να εξελιχθεί με αναπάντεχους τρόπους. Η οργάνωση του χρόνου, των δραστηριοτήτων και της καθημερινής ρουτίνας είχε αποκτήσει νέο νόημα.

Ακολουθήσαμε ακόμη την Διευθύντρια και την Υποδιευθύντρια κατά τη διάρκεια της εβδομαδιαίας εργασίας τους στο άδειο σχολείο. Ένας ερειπωμένος χώρος, συνήθως σε απόλυτη σιγή, που παρ’ όλα αυτά διατηρούσε τη φλόγα αναμμένη χάρη στις δύο αυτές αφοσιωμένες γυναίκες. Όταν άνοιξαν τα σχολεία, το σκηνικό άλλαξε εντελώς. Ήμασταν «όλοι μαζί ξανά» αλλά και πάλι περιορισμένοι, προσεκτικοί, λόγω των μέτρων. Ωστόσο, το Γυμνάσιο του Αυλώνα έβαλε τα δυνατά του να κρατήσει ζωντανή τη σχολική ζωή! Συνεχίσαμε τα γυρίσματα, σαν κάθε μέρα να ήταν μια μοναδική μέρα. Συνεχίσαμε να βλέπουμε ειδήσεις, όπως όλοι, καθώς κανείς δεν μπορούσε να είναι σίγουρος πώς θα εξελίσσονταν ο ιός και οι αποφάσεις της κυβέρνησης.

PRESS KIT

parallax background

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ


Μαρία Λεωνίδα : maria@karposontheweb.org
Address: Σαρρή 4, Αθήνα, ΤΚ 105 53, Ελλάδα
Phone:+30 213 043 5978, +30 697 3497 198



Με τη χορηγία του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου
www.gfc.gr/en/ manolopoulou@gfc.gr